Λίγα λόγια για τη μαθησιακή παρέμβαση
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, δυσαριθμησία, δυσορθογραφία κ.ο.κ. , δε χρειάζονται τίποτα παραπάνω από έναν διαφορετικό τρόπο μάθησης.
Όλα τα παιδιά μαθαίνουν, αλλά με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικό χρόνο. Για το λόγο αυτό, κάθε μαθησιακή παρέμβαση είναι ατομική και εξατομικευμένη στο κάθε παιδί, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά του. Στηρίζομαι στα ενδιαφέροντα κάθε παιδιού, γιατί αυτά είναι που αποτελούν το κίνητρο για τη μάθηση. Έτσι, οι κανόνες ορθογραφίας μπορεί να μαθευτούν μέσα από τραγούδι, ζωγραφική, παιχνίδια, ή ό,τι άλλο κινεί το ενδιαφέρον του παιδιού. Παράλληλα, σε κάθε παρέμβαση, χρησιμοποιώ την επ’ ευκαιρία μάθηση, αντλώντας περιεχόμενο της στιγμής, από το φυσικό περιβάλλον και την καθημερινότητα του παιδιού.
Ο τρόπος που δομούνται οι μαθησιακές παρεμβάσεις
Πυρήνας των παρεμβάσεων είναι η ενίσχυση και όχι η τιμωρία. Το παιδί ενισχύεται σε κάθε του προσπάθεια και τα λάθη γίνονται πεδίο συζήτησης και ευκαιρίας για βελτίωση και αυτοδιόρθωση, όχι όμως τιμωρίας και αξιολόγησης.
Στις παρεμβάσεις μου, δεν επικεντρώνομαι στη δυσκολία του παιδιού, αλλά βλέπω το παιδί στο σύνολό του, επενδύοντας στα χαρίσματά του και δουλεύοντας αυτά που τον δυσκολεύουν. Δεν έρχεται στις συνεδρίες μου για να «διορθωθεί» ή να γίνει καλύτερος μαθητής. Έρχεται για να ενισχύσει τις δεξιότητές του. Να αποδεχτεί και να φροντίσει τις αδυναμίες του. Με λίγα λόγια, όταν ένα παιδί έρχεται στο γραφείο μου, δεν βλέπω το «πρόβλημα» που μπορεί να έχει στα μαθηματικά, την ορθογραφία ή την ανάγνωση. Εντοπίζω τα πεδία εκείνα που το παιδί θέλει και μπορεί να βελτιώσει. Τελικός και παντοτινός μου στόχος, να αγαπήσει το παιδί τον εαυτό του.
Τέλος, η δουλειά μου με το παιδί είναι πολύπλευρη και πολυπυρηνική. Ξεκινώντας τη συνεργασία μου με το παιδί, επιδιώκω συχνή επαφή με τους γονείς, τους δασκάλους και τους υπόλοιπους θεραπευτές του παιδιού(λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές κλπ). Είναι σημαντικό, να υπάρχει μία κοινή πλεύση, και να λειτουργούμε συνεργατικά για το καλό του παιδιού. Επίσης, σημαντικό είναι, να γνωρίζω πώς το παιδί λειτουργεί σε όλα τα πλαίσια (οικογενειακό, σχολικό, θεραπευτικό, κοινωνικό, φιλικό κ.ο.κ)
Αν χρειαστεί, παραπέμπω το παιδί σε λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή και παιδοψυχολόγο, με τους οποίους συνεργάζομαι.
Ποιες είναι οι μαθησιακές παρεμβάσεις
Οι μαθησιακές παρεμβάσεις μπορεί να είναι:
Πρώιμη παρέμβαση/ Προετοιμασία εισαγωγής στο δημοτικό
Το παιδί μαθαίνει αριθμούς και γράμματα, κανόνες υγιεινής και κοινωνικές δεξιότητες που απαιτούνται στην εισαγωγή του στο Δημοτικό.
Οι φωνολογικές ασκήσεις, οι ασκήσεις γραφής και ανάγνωσης, η εξοικείωση με τους αριθμούς, και όλες οι υπόλοιπες δραστηριότητες, είναι προσαρμοσμένες στην δυσκολία κάθε παιδιού και εμπλουτισμένες με τα ενδιαφέροντά του.
Δεξιότητες διαβάσματος και οργάνωσης προσωπικού χώρου
Ειδικά για τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), έχει φανεί ότι αυτή η μορφή παρέμβασης είναι πολύ βοηθητική.
Τα παιδιά μαθαίνουν πώς να διαβάζουν σωστά, να θυμούνται πληροφορίες του μαθήματος, να απαντούν σε ερωτήσεις ανάπτυξης, και να διαμορφώνουν ένα στυλ διαβάσματος που ταιριάζει περισσότερο στα ίδια.
Παράλληλα, μαθαίνουν πώς να οργανώνουν την τσάντα τους για το σχολείο αλλά και τον προσωπικό τους χώρο στο σπίτι αλλά και στο σχολείο. Το να γνωρίζουν πόσα αντικείμενα χρειάζεται να έχουν πάνω στο θρανίο τους, και έτσι να απαλλάσσονται από περιττά ερεθίσματα, συμβάλλει στην καλύτερη συγκέντρωση και απόδοση των παιδιών.
Δεξιότητες μνήμης
Οι μνημονικές δεξιότητες, συχνά επηρεάζονται στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, με αποτέλεσμα, να στέκονται εμπόδιο στις μαθησιακές τους αποδόσεις, όπου απαιτείται απομνημόνευση πληροφοριών.
Μέσα από παιχνίδια και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, στοχεύουμε στην ενίσχυση των μνημονικών δεξιοτήτων και στην αποτελεσματικότερη συγκέντρωση κατά τη διάρκεια επίλυσης έργου.
Ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων
Η κύρια δομή αυτής της παρέμβασης, είναι η ενίσχυση δεξιοτήτων στον Γραπτό λόγο, την Ορθογραφία, την Ανάγνωση, την Αριθμητική, την επίλυση Μαθηματικών πράξεων, το Λεξιλόγιο, τη Σύνθετη σκέψη και τα Εκφραστικά μέσα.
Όλες οι παρεμβάσεις, αφορούν παιχνίδια και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, που εστιάζουν στη δυσκολία κάθε παιδιού ξεχωριστά και προσαρμόζονται ανάλογα με την προσωπικότητά του.
Ενίσχυση εαυτού
Το παιδί, σε κάθε συνεδρία, αφήνεται ελεύθερο, να εκφραστεί δημιουργικά και να αναπτύξει τα χαρίσματά του.
Ένα μεγάλο μέρος της ενίσχυσης του εαυτού, επιτυγχάνεται μέσα από τη διαδικασία της αυτοδιόρθωσης. Το παιδί μπαίνοντας στη διαδικασία να διορθώσει μόνο του τον εαυτό του, ενισχύει την αυτοπεποίθησή του, και αυτό έχει μεγάλα οφέλη στη συναισθηματική και γνωστική του ωρίμανση.