Η χρησιμότητά της μουσικής
Έχοντας υπάρξει μουσικός για πολλά χρόνια, έμαθα να φροντίζω τα συναισθήματά μου και να τα αφήνω να εκφράζονται. Η μουσική, γέννησε και ωρίμασε τον συναισθηματισμό και τις ευαισθησίες μου, έτσι ώστε να αντιμετωπίζω τον θεραπευόμενό μου με πλήρη ευαισθησία και ενσυναίσθηση.
Η θεραπευτική ιδιότητα της μουσικής
Πιστεύω ακράδαντα στην θεραπευτική ιδιότητα της μουσικής. Για αυτό και αποφάσισα να την προσφέρω θεραπευτικά στους μικρούς μου φίλους. Η μουσική, δεν είναι μόνο ψυχαγωγία, είναι η κινητήριος δύναμη που ωθεί τον άνθρωπο στην έκφραση και την συνύπαρξη.
Αυτό που κάνει τη μουσική, βοηθητική και θεραπευτική για τα παιδιά, είναι η ικανότητά της να αντανακλά τη συναισθηματική κατάσταση του ατόμου, μέσα σε ένα περιβάλλον ανώδυνο και ασφαλές. Ταυτόχρονα, γεννά στον ακροατή την ανάγκη να μιμηθεί αυτό που ακούει, που βλέπει ή αισθάνεται, και τελικά να ωριμάσει τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του.
Μουσικοθεραπεία σε παιδιά με αυτισμό
Η μουσικοθεραπεία, είναι πολύ αποτελεσματική σε παιδιά, που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, καθώς ενεργοποιεί ταυτόχρονα τον λόγο, την κίνηση, την αισθητική, την επικοινωνία, την έκφραση. Οι συνεδρίες μουσικοθεραπείας για παιδιά στο φάσμα, διαρκούν 30-45 λεπτά, ανάλογα το παιδί και αποτελούνται από δομημένα και ελεύθερα μέρη. Στην αρχή, χρειάζεται εγώ να προσεγγίσω το παιδί, να «ακούσω» και να ερμηνεύσω το συναίσθημά του, να συνδεθούμε συναισθηματικά. Αφού αρχίσει να χτίζεται η διαπροσωπική επικοινωνία, το παιδί θα έχει τη δυνατότητα:
- να φτιάξει τη δική του μουσική
- να παίξει κάποιο μουσικό όργανο
- να αλληλοεπιδράσει σε μουσικές εντολές
- να εκφράσει το συναίσθημα και τις σκέψεις του
- να κινηθεί στο χώρο και να γνωρίσει το σώμα του
- να ενδυναμώσει τους μυς του
- να δώσει το ίδιο εντολές παίρνοντας το ρόλο του ηγέτη
- να αναγνωρίσει τις έννοιες του «πάνω – κάτω», «γρήγορα – αργά», «σιγά- δυνατά», «πριν- μετά» κλπ
- να τραγουδήσει, να αρθρώσει λέξεις και προτάσεις
- να ενισχύσει την αναγνωστική και αρθρωτική του ικανότητα
- να έχει υπομονή περιμένοντας τη σειρά του για να παίξει
- να ακούσει μουσική μειώνοντας το άγχος του και πολλά άλλα.
Μουσικοθεραπεία σε παιδιά με αναπηρίες
Με τη μουσικοθεραπεία, επωφελούνται και τα παιδιά με αναπηρία. Οι συνεδρίες, βασίζονται στη μίμηση προτύπου και στο μουσικό διάλογο του παιδιού με εμένα. Στις συνεδρίες μουσικοθεραπείας, το παιδί με αναπηρία, θα έχει τη δυνατότητα:
- να αναπτύξει κινητικές δεξιότητες και να γνωρίσει το σώμα του
- τα παιδιά με απώλεια όρασης θα έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν δεξιότητες χωρικής αντίληψης
- να συνδυάσουν λόγο και έργο (κίνηση), τραγουδώντας και παίζοντας μουσική ταυτόχρονα
- να ενισχύσουν τη γλωσσική ανάπτυξη μέσα από μουσικοθεραπευτικά γλωσσικά τραγούδια
- να εκφράσουν τα συναισθήματά τους με τρόπο λειτουργικό
- να αυτοσχεδιάσουν, να χαλαρώσουν και να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.
- να αναπτύξουν ικανότητες ενεργητικής ακρόασης και συγκέντρωσης, ακούγοντας μουσικά παραμύθια και απατώντας σε ερωτήσεις κατανόησης
- να παίξουν παιχνίδια ρόλων ενισχύοντας την ενσυναισθητική τους ικανότητα
Μουσικοθεραπεία σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ
Ακόμα, η μουσικοθεραπεία φαίνεται χρήσιμη και σε παιδία με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ). Στα παιδιά με ΔΕΠ-Υ το πρόγραμμα είναι πολύ δομημένο, προκειμένου να μειωθεί η παρορμητικότητα των παιδιών. Οι μουσικοθεραπευτικές παρεμβάσεις μπορεί να είναι ενεργητικές (το παιδί συμμετέχει ενεργά) ή δεκτικές (το παιδί παρακολουθεί). Στις συνεδρίες μουσικοθεραπείας, το παιδί με ΔΕΠ-Υ θα έχει τη δυνατότητα:
- να περιορίσει την παρορμητικότητά του, μαθαίνοντας να περιμένει τη σειρά του
- να αποκτήσει δεξιότητες υπομονής και συνεργατικότητας
- να ενισχύσει κινητικές και γνωστικές δεξιότητες
- να αναπτύξει δεξιότητες συγκέντρωσης
- να αυτοσχεδιάσει και να ενισχύσει τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του
- να αρθρώνει σωστότερα φθόγγους και λέξεις
- να δημιουργήσει τη δική του μουσική σύνθεση
- να εκφράσει τα συναισθήματά του
- να ακούσει μουσικά έργα που βοηθούν στην χαλάρωση και την ηρεμία
- να ακούσει μουσικά έργα που βοηθούν στη γλωσσική και κινητική ανάπτυξη
- να ακούσει μουσικά έργα που βοηθούν στη συγκέντρωση
Μουσικοθεραπεία σε τυπικά παιδιά
Τέλος, η μουσικοθεραπεία είναι ένας καλός τρόπος, ακόμα και τα τυπικά παιδιά, να αναπτύξουν γνωστικές, κινητικές, κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες.
Στο τέλος κάθε συνεδρίας, δίδεται ανατροφοδότηση στους γονείς και μερικές προτάσεις για δραστηριότητες στο σπίτι.